Dag 10 - Villa Romano, Piazza Amerino

19 september 2018 - Agrigento, Italië

Vandaag was een heerlijk rustige dag. Vanmorgen vroeg weer heerlijk ontbijt gehad aan de grote tafel van de B&B, onze gastheer Guliano zette een mooi rustig muziekje op tijdens het eten. De gastvrijheid hier werkelijk is top. Hij had voor ons een gids geregeld, zodat wij een bezoek konden brengen aan de prachtige romeinse villa die is gevonden vlak bij dit historische stadje. Deze Romeinse villa is werkelijk bijzonder te noemen en daar zijn tal van fraaie mozaïeken en fresco's bewaard gebleven uit de Romeinse tijd. Iets wat ik altijd al wonderlijk en boeiend vind om te zien. Dit verblijf staat dan ook geheel terecht op de Unesco Werelderfgoedlijst en het overtrof onze verwachting. We waren deze dag één van de eerste bezoekers en dat was maar goed ook want er kwamen als snel busladingen vol met mensen naar toe. De gids heeft echt de tijd genomen voor ons en het heel duidelijk kunnen uitleggen. Het was dus bijzonder dat het zo rustig was in alle vertrekken. Na dit bezoek zijn we teruggereden naar de B&B en hebben genoten van de rust op het terras met het waanzinnig mooi zicht op P. Armerina, met de vele kerkjes. Helaas ging het in de middag wat onweren, hebben we op de kamer wat gegeten en besloten de rest van de dag ook maar lekker op deze locatie te blijven. Morgen vertrekken we weer weg van deze geweldige plek, op naar ons volgende verblijf: Farmhouse Santa Maria Xilona, gelegen in een natuurgebied aan de voet van de Etna. Het zal, als het weer een beetje meezit, waarschijnlijk wel een mooie rit (ca. 230 km) worden, voornamelijk langs noordkust van Sicilië.

1. Ellie:
    19 september 2018
    Het was zo'n overweldigend stuk geschiedenis, onze gids vertelde zo mooi, dat je je gewoon kon inbeelden hoe een rijke familie hier leefde, echt prachtig! Meestal ben ik snel uitgekeken op dit soort dingen, maar dit was 2 uur lang zeer boeiend!
  2. Marinus Velthuis:
    19 september 2018
    Wow, geweldig zeg. Ik hou daar wel van.
  3. Gr. Boukje:
    19 september 2018
    Prachtig om weer te zien en te lezen